Voľby do Európskeho parlamentu budú prebiehať už túto sobotu, preto aj tento týždeň prichádzame s aktualizovanou rubrikou, ktorá mapuje vývoj medializácie témy eurovolieb v tradičných médiách a na sociálnych sieťach. Uvádzané dáta sa vzťahujú na sledované obdobie od 27. 5. do 2.6. 2024.
Tradičné médiá
Vrchol medializácie bol zachytený v piatok 31.5.2024. V rámci tohto dňa bolo publikovaných celkovo 170 výstupov. Počas sledovaného obdobia o téme najčastejšie informovali weby tasr.sk (56), hlavnydennik.sk (30) a hlavnespravy.sk (29).
Najčastejšie spomínané politické strany v rámci zmienok o eurovoľbách boli Smer-SD (352), Hlas-SD (267) a Progresívne Slovensko (194). Tak ako v predošlom období na prvých priečkach najčastejšie spomínaných politických osobností stále držia R. Fico (376) a P. Pellegrini (171). Treťou bola tentokrát úradujúca prezidentka Zuzana Čaputová (125).
V rámci tradičných médií bol tiež zaznamenaný výrazný rozdiel v počte výstupov koaličných a opozičných politických strán. Koalícia mala počas sledovaného obdobia v rámci zmienok o téme eurovolieb 810 výstupov, čo je 60 % podielu celkovej medializácie. Pri opozičných stranách sme zachytili 550 výstupov, teda 40 % medializácie. V tomto kontexte je nutné podotknúť, že vládnuce strany majú vždy väčšiu medializáciu.
TOP UDALOSŤ: V rámci sledovaného obdobia v tradičných médiách bola v súvislosti s voľbami do Európskeho parlamentu 2024 najviac medializovaná správa o tom, že novým predsedom strany Hlas-SD sa stal minister vnútra Matej Šutaj Eštok. Ten vo svojom prvom príhovore počas snemu okrem iného aj aktivizoval ľudí k účasti na nadchádzajúcich eurovoľbách.
Sociálne siete
Vrchol diskusie o eurovoľbách na sociálnych sieťach nastal 30. 5. 2024, kedy bolo zverejnených celkovo 426 príspevkov. Nasledujúci deň je viditeľný len mierny pokles (412). V porovnaní s predchádzajúcim obdobím je badateľný celkový nárast vo vývoji diskusie, počte postov aj počte interakcií. (Počet príspevkov počas vrcholu v predchádzajúcom sledovanom období bol na sociálnych sieťach 319).
Najväčšie množstvo interakcií získal profil strany SMER-SD na Facebooku (35 tis.). Ďalej profil opozičnej strany Progresívne Slovensko na Instagrame (20 tis.) a nasledoval ich Erik Kaliňák (15 tis.), ktorého publikum bolo počas tohto sledovaného obdobia na Facebooku výrazne aktívnejšie, ako v porovnaní s ostatnými obdobiami.
Najvyšší počet postov bol počas sledovaného obdobia zaznamenaný na profile opozičnej strany KDH na Instagrame (16), ďalej na profile koaličnej politickej strany Hlas – sociálna demokracia (12) na Facebooku a tiež na profile europoslanca Martina Hojsíka za stranu Progresívne Slovensko (10) taktiež na Facebooku.
V rámci sociálnych sietí je pri porovnaní počtu výstupov koaličných a opozičných politických strán pozorovateľný opačný trend. Zatiaľ čo koaličné politické strany zverejnili na sociálnych platformách dokopy 30 príspevkov (43 %), opozičné strany boli badateľne aktívnejšie a zverejnili dokopy 40 príspevkov (57 %).
TOP PRÍSPEVOK: Počas sledovaného obdobia získal najvyšší počet interakcií príspevok strany Progresívne Slovensko na Instagrame. Celkovo bolo na ňom zaznamenaných viac ako 20 tis. interakcií. Autor príspevku v ňom vyzýval ľudí k účasti na nadchádzajúcich eurovoľbách a zároveň upozorňoval na dôležitosť slobody médií v rámci demokratickej krajiny.
V rámci tradičných médií sme sledovali medializáciu témy eurovolieb a tiež politických osobností a politických strán spojených s touto témou. Na sociálnych platformách sme v súvislosti s témou eurovolieb sledovali vývoj diskusie, aktivitu politických subjektov a ich publika. Uvádzané dáta nereflektujú popularitu politikov a politických strán alebo nálady v spoločnosti. Poukazujú na medializáciu zvolenej témy, politických osobností a politických strán v tradičných slovenských médiách a na sociálnych sieťach. Dáta na sociálnych sieťach nebolo možné očistiť od neautentických interakcií, teda botov, trollov, či falošných účtov. Zároveň treba uviesť, že sledované boli len autorské posty politikov a politických strán.