Voľby do Európskeho parlamentu 2024 sa blížia a my v pravidelnej rubrike opäť prichádzame s novými údajmi o vývoji medializácie témy v tradičných médiách a na sociálnych sieťach. Uvádzané dáta sa vzťahujú na sledované obdobie od 20.5. 2024 do 26.5.2024.
Tradičné médiá
Zachytené dáta v rámci tradičných médií preukázali, že vrchol medializácie počas sledovaného obdobia nastal 24. mája 2024, keby bolo publikovaných celkovo 147 výstupov so zmienkou o eurovoľbách 2024. . Média v súvislosti s témou najčastejšie informovali o tom, že televízia Markíza pred skončením sezóny odvysiela už len dva diely relácie Na telo a to kvôli blížiacim sa eurovoľbám. Počas sledovaného týždňa o téme najčastejšie informovali spravodajské weby hnonline.sk (42), sme.sk (36) a tasr.sk (34).
Najčastejšie spomínané politické strany v rámci zmienok o eurovoľbách boli Smer-SD (295), Hlas-SD (238) a Sloboda a solidarita (211). V porovnaní s predošlým obdobím sa na prvých priečkach stále držia R. Fico (274) a P. Pellegrini (106), za ktorými sa doťahuje A. Danko (86)
TOP UDALOSŤ: V rámci sledovaného obdobia v médiách najviac rezonovali prieskumy agentúr AKO a IPSOS. Ich výsledky preukázali, ktorá politická strana by vyhrala voľby do Európskeho parlamentu. Podľa agentúry AKO by vyhrala opozičná strana Progresívne Slovensko. Na druhej strane podľa IPSOSU by voľby vyhrala strana Smer-sociálna demokracia.
Sociálne siete
Vývoj diskusie témy eurovolieb na sociálnych sieťach dosiahol počas sledovaného obdobia vrchol 20. mája 2024. V tento deň bolo zaznamenaných 319 príspevkov. S porovnaním s predchádzajúcim obdobím sa počet zachytených postov znížil len mierne. (počet príspevkov počas vrcholu v predchádzajúcom sledovanom období bol na sociálnych sieťach 367).
Najaktívnejšie publikum mal tentokrát facebookový profil strany Demokrati (6,5 tis.). Ďalej nasleduje György Gyimesi (5 tis.) a Ivan Korčok (2,5 tis.). Najväčší počet príspevkov na sociálnych sieťach mali opäť Demokrati (6), Hlas-SD (5) a Lucia Kleštincová (5) pôsobiaca v strane Volt Slovensko, ktorá je aktívna predovšetkým na platforme YouTube. Dáta tiež preukázali, že aktívnejšie publikum majú politici na Facebooku. Na grafe je možné vidieť, že 8 z 10 top profilov podľa interakcií sú práve facebookové profily.
TOP PRÍSPEVOK: Najvyšší počet interakcií za sledované obdobie získal príspevok podpredsedu strany Aliancia Györgyho Gyimesiho. V statuse sa vyjadril k politike progresívnych politikov. Príspevok ukončil zmienkou o nutnosti účasti na voľbách do Európskeho parlamentu. Treba poznamenať, že zachytený počet interakcií vychádza z reakcií (lajkov, komentárov a zdieľaní) na príspevky daných autorov za sledované obdobie.
V rámci tradičných médií sme sledovali medializáciu témy eurovolieb a tiež politických osobností a politických strán spojených s touto témou. Na sociálnych platformách sme v súvislosti s témou eurovolieb sledovali vývoj diskusie, aktivitu politických subjektov a ich publika. Uvádzané dáta nereflektujú popularitu politikov a politických strán alebo nálady v spoločnosti. Poukazujú na medializáciu zvolenej témy, politických osobností a politických strán v tradičných slovenských médiách a na sociálnych sieťach. Dáta na sociálnych sieťach nebolo možné očistiť od neautentických interakcií, teda botov, trollov, či falošných účtov. Zároveň treba uviesť, že sledované boli len autorské posty politikov a politických strán. Ak vás zaujala téma volieb do Európskeho parlamentu, nezabudnite našu rubriku čítať opäť aj o týždeň.